Veranderende wet- en regelgeving van het ministerie van Infrastructuur en Milieu per 1 januari 2014
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu schrapt per 1 januari 2014 een aantal overbodige en onnodig complexe regels en vereenvoudigt procedures. Daardoor besparen mensen in het nieuwe jaar tijd, gedoe en kosten. Zo krijgt het rijbewijs een landelijk maximumtarief en hoeven ouderen pas vanaf hun 75e een verplichte leeftijdskeuring voor het rijbewijs te ondergaan. Ook wordt Nederland met het nieuwe Hoogwaterbeschermingsprogramma beter beschermd tegen hoogwater.
Leeftijd seniorenkeuring rijbewijs
Oudere automobilisten hoeven zich vanaf 1 januari pas vanaf hun 75e te laten keuren. Nu ligt de keuringsleeftijd van het rijbewijs nog op 70 jaar. Deze verhoging betekent een forse lastenverlichting. Zo kunnen oudere automobilisten besparen op de kosten van de Eigen Verklaring en het huisartsenbezoek.
Maximum tarief rijbewijs
In heel Nederland gaat hetzelfde maximumtarief voor het rijbewijs gelden: 38,48 euro. In de huidige situatie kunnen gemeenten zelf nog bepalen wat het rijbewijs kost. Dat zorgt voor grote verschillen, terwijl de dienstverlening gelijk is. Met het nieuwe, gelijke maximumtarief behoort die situatie tot het verleden en betaal je nergens meer dan het maximum bedrag voor de afhandeling van een reguliere aanvraag.
Kentekenbewijs op creditcard
Een kentekenbewijs op creditcardformaat vervangt het oude, tweedelige papieren exemplaar. Deze nieuwe vorm is niet alleen gebruiksvriendelijker, maar ook minder fraudegevoelig. Op de nieuwe kentekencard met chip staan de gegevens van zowel het voertuig als de kentekenhouder. En in plaats van het huidige overschrijvingsbewijs krijgt de eigenaar van het voertuig bij de tenaamstelling een tenaamstellingscode. Deze code is nodig als het voertuig van eigenaar wisselt, geschorst, gesloopt of geëxporteerd wordt.